Már túl azon az egyszerű tényen, hogy nem kellenek hozzá csillió-trillió dolláros kutatás-fejlesztési beruházások, hasonlóan költséges tesztelés és évekig húzódó hatósági engedélyeztetés.
Hát leginkább azért, mert hülye mindig akad, aki megveszi (ezek száma értelemszerűen fordítottan arányos az adott ország értelembeli nívójával) és mert a pénzügyi bukás esélye eléggé alacsony. Kibontom egy kicsit.
Azt írja a zújság, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálódott egy bizonyos kft (Üstöki Kereskedelmi, Szolgáltató és Ügynöki Kft.) bizonyos termékei (Tahiti Noni Juice; Forever 365 Aloe Vera) miatt. A GVH a maga jogi bikkfanyelvén azt fogalmazza meg, hogy úgy találta, a cég 2006 óta veri át a fogyasztókat megtévesztő reklámmal, mégpedig nem csak abban a tekintetben, hogy gyógyhatásúak lennének a készítmények, hanem abban is, hogy a termékek csak átmenetileg „akciósak”. Engem mondjuk egy pillanatig nem lep meg, hogy aki egy élelmiszert minden további bizonyíték nélkül gyógyhatásúnak mond, az olyan marketingtrükkökre (khm-khm...) is képes, hogy az ár fölé ír egy áthúzott magasabb árat, és/vagy éveken keresztül a készletből való kifogyás rémével riogatván utasít azonnali vásárlásra. Hiszen minek hazudjunk egyet, ha lehet hármat is? Megértjük mi az ilyet, mégiscsak itt, a Nyugat-Balkánon szocializálódtunk. No de vissza a GVH-hoz és döntéséhez.
Épeszű ember nyilván első ránézésre is kamut szimatol az ilyen termékek mögött (még ha más nem is szúr szemet, a természetes jogérzék már a termékek névadását is pár év letöltendővel büntetné, mert aki a kétezres évek Magyarországán vonzó márkaneveknek tartja azt, hogy Noni Juice vagy Forever 365, az bármilyen más aljasságra is képes), egy GVH-nak nyilván kell hozzá 2-3 év, hogy ugyanerre a belátásra hivatalosan is rájöjjön és yól odahasson. Kicsinység ez a késedelem, nem is foglalkozunk vele, amúgy is jobb későn, mint soha. Sőt, én egyenesen lelkendeztem is, hogy jé, hát ilyet is lehet! Ezek szerint mégsem csak urbánus legenda, hogy a magyar jog hébe-hóba TÉNYLEG ad lehetőséget arra, hogy a visszaéléseket szankcionálni lehessen, sőt, létezik intézmény, amely néha csinál is ilyet mutatóba. Nyilván ez is valami nagyobb píár kampány része, de engem már ezzel is boldoggá lehetett tenni, lám, ma sem volt hiábavaló felkelni!
Ehhez képest szinte tényleg marginális hírértéket képvisel a híradás azon része, amely a büntetést taglalja. A GVH ugyanis – tekintettel a cég visszaeső mivoltára, valamint arra a nüansznyi dologra, hogy az egészségünkkel kapcsolatban hazudnak visszaeső módon, továbbá arra, hogy mindezt éveken keresztül csinálják – a tövényadta lehetőségeinek MAJDNEM A MAXIMUMÁIG (!) elment, azaz a bírság megközelítette a vállalkozás előző évi (!) nettó árbevételének a 10%-át! (Nem, kedves olvasó, nem maradt le 1-2 nulla. 10% a maximum.)
A nettó árbevétel (majdnem) 10%-a az Üstöki kft. esetében 13 millió forintos bírságot jelentett. Ebből még szerény matematikai képességek birtokában sem nehéz deriválni, hogy a cég 2008-as nettó árbevétele ezek szerint több mint 130 millió forint volt (a „majdnem 10%”-ból a „majdnem”, mint változó (úgyismint x) értékét nem ismerjük). Mindannyiunk nevében remélem, hogy a cég nem tudott terjeszkedni a 3 év során, így mondjuk 2006 és 2008 között helytálló az utolsó év nettó árbevételének felszorzása hárommal. De ha ez nincs is így, számoljunk csak nagyvonalúan 300 millió forintos nettó árbevétellel 3 évre.
És ezzel el is érkeztünk e szösszenet érdemi mondanivalójához. Azaz szerény képességeimhez mérten megpróbálnám lefordítani a GVH bírság üzenetét ügyeskedő-magyarraTM:
„Kedves kft-tulajdonos! Gründoljon egy fogyasztót átbaszó, áltudományos és megtévesztő hirdetésekkel operáló céget, garázdálkodjon a piacon évekig, aztán majd minden 300-400 milából visszakérünk 13-at. Lesz egy kis felhajtás is, mert nekünk is kell a píár, lássa a választópógár, hogy nem ingyen tartatjuk el magunkat. De ettől függetlenül csak űzze tovább, amit csinált. Nem kell félni, bezáratni nem fogjuk, akárhányszor visszaeshet, s attól se tartson, hogy 13 mila helyett egyszer mondjuk a nettó árbevételének az 1000 vagy 10000%-át fogjuk elkérni, hogy tényleg úgy nézzen ki, mintha valóban el akarnánk rettenteni az Önhöz hasonló tulajokat a tisztességtelen üzleti magatartástól. További sikeres garázdálkodást kívánunk, illetve várjuk, hogy Önt is ügyfeleink között üdvözölhessük.”
Nos, átjött az üzenet. Egyszersmind örömmel értesítem barátaimat, ismerősömet, és minden kedves érdeklődőt, hogy cégem, a Früstöki Kft. megkezdte nagyhatású gyógykészítményeinek terjesztését. Folyamatosan bővülő termékpalettánkon egyelőre csak a Hungarian Nuni Dzsúz szerepel, melyet – a GVH által elmarasztalt – konkurrencia termékének árával megegyező összegért lehet megvásárolni, azaz literenként mindössze 14ezer forintért (ha 4 litert rendel, akkor – a konkurrenciához hasonlatosan – óriási kedvezményt adunk a már eleve diszkont árból: 48500 forintért már 40-50 napra elegendő Nuni Dzsúz boldog és főként egészséges tulajdonosa lehet!). Kizárólag amíg a készlet tart! Vigyázzon, a terméket hamisítják, csak tiszta forrásból vásároljon! További információ és megrendelés: hungarisztan@nunidzsuz.hu.
Ugyanitt várjuk bő vesetermeléssel rendelkező hölgyek jelentkezését is!